E-rower, czyli komu polecamy rowery elektryczne

E-rower, czyli komu polecamy rowery elektryczne

Po kilku światowych aferach w kolarstwie, wielkich debatach w Międzynarodowej Unii Kolarstwa, która w końcu zakazała korzystania z rowerów elektrycznych w wyścigach kolarskich, firmy je produkujące zawojowały rynek jednośladów. Dowiedz się, dlaczego zakochał się w nich cały świat.

Elektryczny, czyli jaki?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej rower elektryczny nie może być wyposażony w silnik większy niż 250W i osiągać prędkość ponad 25 km/h. Sam rower elektryczny nie jeździ samodzielnie. Aby silnik rozpoczął pracę, należy kręcić korbą i wprowadzić rower w ruch. Nowoczesny bezszczotkowy silnik elektryczny jest prawie bezawaryjny. Oprócz silnika, są jeszcze dwie główne części e-roweru. Akumulatory czyli bateria oraz kontroler napięcia sterujący pracą silnika. Całość sprawia, że możemy przejechać takim rowerem nawet ponad 100 km, a korbą z pedałami pokręcić znacznie mniej niż w tradycyjnym rowerze. Przebojowość rowerów elektrycznych polega na tym, że firmy produkujące oferują je w każdym możliwym typie. Oprócz rowerów miejskich, dostępne są również rowery MTB i trekkingowe. Dlatego też cieszą one coraz większym zainteresowaniem.

Dla kogo elektryczny?

Wśród cyklistów, którzy żywiołowo podeszli do tematu rowerów elektrycznych, są osoby starsze. Z pewnością fakt, że kręcąc korbą we własnym tempie, można przejechać duże odległości, a wzniesienia pokonać bez dodatkowych nakładów siły, sprawił, że zainteresowanie wśród starszych rowerzystów ciągle rośnie. Chyba jedyna grupą odbiorów rowerów elektrycznych, dla których firmy produkujące nie przygotowały oferty są dzieci. Jest to związane z kwestią bezpieczeństwa, jak również faktem, że rowery elektryczne ważą średnio o 8 kg więcej niż klasyczne rowery. Wynika to ze zmian konstrukcyjnych – silnik i bateria mają wszak swoją masę. Szał na rowery elektryczne ciągle rośnie. Opinie na ich temat są różne, tradycjonaliści twierdzą, że to już nie rower, a motorower. Jednak zgodnie z obowiązującymi przepisami motorowery to pojazdy napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 4kW lub silnikiem spalinowym o pojemości skokowej do 50ccm. Entuzjaści rowerów elektrycznych widzą w tym przyszłość na odkorkowanie miast i zadbanie o środowisko naturalne. Fakt, że jazda do pracy czy szkoły rowerem elektrycznym może być naprawdę przyjemna, sprawia, że coraz więcej cyklistów przekonuje się do e-roweru.