Twoja firma się rozwija, a Ty potrzebujesz magazynu? Zobacz, o czym powinieneś pamiętać!

Twoja firma się rozwija, a Ty potrzebujesz magazynu? Zobacz, o czym powinieneś pamiętać!

W momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, w której importujemy, a następnie eksportujemy towary, początkowo funkcjonujemy na niewielkim obszarze lub w niedużej skali. W związku z tym, nie wynajmujemy wielkopowierzchniowych magazynów, które początkowo mogłyby generować jedynie wysokie koszty, a czas zwrotu byłby dla nas nieakceptowalny. Natomiast z upływem czasu, nasza firma zaczyna się rozwijać i pozyskiwać coraz większą liczbę klientów. Zamówień spływa znacznie więcej, co oznacza, że musimy składować więcej towaru, tak by w jak najkrótszym czasie mógł dotrzeć do naszych klientów. Magazyn staje się więc miejscem niezbędnym do tego, by praca była efektywna i przynosiła określone korzyści. Pamiętajmy jednak o tym, że nie jest to jedynie miejsce składowania towarów. Jeśli zależy nam na ich sprawnym przepływie powinniśmy wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Logistyka magazynowa polega na planowaniu, zarządzaniu, kontroli oraz obsłudze posiadanych towarów. To właśnie ona strukturyzuje całą pracę i pozwala na optymalizację procesów. Dzięki jej wykorzystaniu, możemy zmniejszyć koszty, równocześnie nie tracąc na efektywności. Jak to zrobić? Czy warto samodzielnie się do tego zabrać, czy postawić na doradztwo logistyczne?

Jakie koszty musisz wziąć pod uwagę?

W pierwszej kolejności należy dokonać dogłębnej analizy, która wskaże na miejsca w firmie, które nie wymagają tak dużych nakładów, które dotychczas im towarzyszą. Chodzi o wydatki, które przy obniżeniu nie spowodują tym samym obniżenia efektywności. Ponadto, mogą przyczynić się nawet do jej wzrostu. Same koszty logistyczne możemy podzielić na trzy, główne kategorie. Pierwszą z nich są koszty zaopatrzenia. Są one generowane w konkretnych działach oraz w związku z zamówieniami, które składamy u kontrahentów. Do drugiej grupy zaliczamy koszty magazynowania, czyli składowania posiadanych towarów. Mowa tu o wyposażeniu całej przestrzeni, która umożliwia sprawne realizowanie założeń przedsiębiorstwa. Oczywiście, są to to również wydatki na samo wynajęcie takiej powierzchni. Trzecim rodzajem są koszty dystrybucji, które w najmniejszym stopniu podlegają naszej kontroli. Są one zależne od czynników zewnętrznych.

Stworzenie projektu logistycznego magazynu

Po dokonaniu takiej analizy, czas na przygotowanie projektu logistycznego magazynu. To niezwykle ważny krok, który pomoże nam określić jakie są nasze wymagania i jakie inwestycje nas czekają. Tak jak ma to miejsce w większości obszarów naszego życia, dokładne planowanie pozwala nam osiągnąć określone cele. To samo ma miejsce w przypadku przestrzeni magazynowej. Jeśli zbagatelizujemy jego odpowiednie przygotowanie, możemy liczyć się z tym, że w przyszłości czekać na nas będą dodatkowe koszty, których można było uniknąć. Sprawnie działający magazyn to gwarancja zadowolenia klientów, z uwagi na szybką i bezproblemową realizację zamówień. Uwzględniając wielkość magazynu, należy wybrać rodzaj regałów. Decyzja jaką podejmiemy będzie determinować kolejne, w tym między innymi zakup urządzeń technicznych, sposób funkcjonowania pracowników oraz sam obieg informacji. Musimy wziąć pod uwagę planowaną ilość oraz specyfikę towarów, ilość przyjęć oraz wydać, a także zakres obowiązków personelu.

Samodzielnie czy z doradcą?

Będąc osobą bez doświadczenia w planowaniu przestrzeni magazynowej, może okazać się to sporym wyzwaniem. Wzięcie pod uwagę wszystkich czynników i przewidzenie tego co może zadziać się w przyszłości jest niezwykle skomplikowane i wymaga odpowiedniej wiedzy i przygotowania. Prowadząc własną działalność i mając wiele spraw na głowie, z pewnością Twój czas jest dość ograniczony. Z tego powodu, warto postawić na doradztwo logistyczne. Dzięki skorzystaniu z usług firmy, która zajmuje się tym na co dzień, zyskamy gwarancję, że magazyn będzie dopasowany do naszych wymagań zarówno tych bieżących, jak i przyszłych. Koszt jaki będziemy musieli ponieść z uwagi na tą współpracę z pewnością będzie tego warty, bowiem próby późniejszego naprawienia własnych błędów mogą okazać się w jeszcze większym stopniu obciążające nasz budżet.