Kupowanie, konserwacja i reklamowanie butów

Kupowanie, konserwacja i reklamowanie butów

Z pewnością często zastanawialiście się Państwo przymierzając obuwie, z czego but jest wykonany. Odpowiedź sprzedawcy sugerująca skórę niejednokrotnie wprowadzała Was w zdumienie i niedowierzanie. Oglądaliście but z bliska, wąchaliście aby wyczuć specyficzny zapach skóry i …. dokonywaliście zakupu bez pewności jakiego surowca użyto w produkcji.

Od długiego już czasu producenci obuwia mają obowiązek umieszczania na obuwiu lub kartonie tzw. Piktogramów zawierających informację z czego zrobiona jest cholewka obuwia, wnętrze i spód. Zawsze warto zwrócić na to uwagę .

Często spotykacie się Państwo z określeniem “skóra ekologiczna”. To przewrotne sformułowanie ma na celu podniesienie wartości towaru zrobionego z tworzyw sztucznych.

Skóra jest tylko jedna. Zawsze pochodzenia naturalnego. Dlatego często jej struktura jest niejednorodna. Do produkcji dobrych butów używana jest skóra licowa i jej odmiany; zamsz i nubuk uzyskiwane poprzez specjalne szlifowanie lica.

Postęp technologiczny nie ominął także branży obuwniczej. Producenci obuwia sięgają po najnowsze technologie umożliwiające sztucznym materiałom naśladowanie właściwości skóry (oddychanie i plastyczność). Ceny takiego obuwia są zazwyczaj wyższe niż ceny obuwia wykonanego tradycyjnie ze skór naturalnych.

Często oko przyciąga różnorodność wzorów nie markowego taniego obuwia importowanego z krajów azjatyckich .Zdecydowana większość tych butów wykonana jest z materiałów sztucznych, często niewiadomego pochodzenia a nawet szkodliwych odpadów.

Będąc świadomym konsumentem spróbujcie odpowiedzieć sobie Państwo na pytanie:
z czego może być zrobiony but który kosztuje 25zł.?!

Jak kupować buty?

Do kupienia nowej pary butów skłania nas potrzeba, okazja albo chęć zrobienia sobie przyjemności. Często też nie zwracamy uwagi na stan zmęczenia naszych stóp. Dlatego kupując obuwie należy dać sobie trochę czasu – zawsze mierzymy całą parę i wykonujemy kilka kroków. Obuwie powinno być minimalnie większe niż stopa. Dotknięcie palcami do końca obuwia dyskredytuje wybrany numer. Za małe buty powodują nie tylko uciążliwe nagniotki ale mogą doprowadzić do kłopotów z paznokciami a w dłuższym czasie do zwyrodnień kości.

Duża ilość producentów spowodowała brak standaryzacji rozmiarów. Każdy ma swoja specyficzną rozmiarówkę. Dlatego nigdy nie upierajmy się przy naszym stałym rozmiarze . Na tym etapie bardzo pomocny może okazać się sprzedawca, który zna swoją ofertę i wie jak dany wzór obuwia wypada. Czy mamy do czynienia z rozmiarówką  powiększoną czy też odwrotnie.

Pamiętajmy o tym, że wybór fasonu i wielkości obuwia nie podlega reklamacji.

Warto wiedzieć, że zawsze możemy poprawić sobie komfort chodzenia stosując najrozmaitsze sposoby, często przy wykorzystaniu dostępnych na rynku preparatów i akcesoriów obuwniczych:
Jeżeli obuwie jest za duże można zawsze zmniejszyć je o ½ rozmiaru stosując cienką wkładkę.
Minimalnie i bezboleśnie można obuwie zwiększyć stosując rozciągacze. Miejsca, które nas ugniatały z pewnością zmiękną.
Można tez powierzyć obuwie specjaliście czyli szewcowi, który obuwie przetrzyma na prawidle uzyskując pożądaną wielkość i kształt.

Do Państwa dyspozycji są także wszelkiego rodzaju:
podpiętki
zapiętki
podkładki żelowe pod paseczki od sandałków
hamulce stopy
itp.

Osobnym problemem jest zakup bucików dla naszych najmłodszych klientów.
Dzieci zazwyczaj nie lubią przymierzać nowych butów. Próba zdjęcia im butka kończy się olbrzymią “aferą” W takim wypadku aby nie stresować dziecka i rodzica proponujemy umówić się ze sprzedawca na możliwość zwrotu w dogodnym terminie i przymierzyć obuwie w zaciszu domowym.

Bardzo trudną rzeczą jest uzyskanie od dziecka precyzyjnej informacji co do pasowności obuwia. Byliśmy świadkami zdarzenia, kiedy to mały klient na każdą zakładaną parę reagował głośnym protestem “mamo ciśnie!” Po wielu próbach zidentyfikowania niewygodnego miejsca okazało się, że nasz klient miał za mocno zapięty guzik od kołnierzyka.

Są dwie sprawdzone metody pomiaru obuwia. Jeżeli bez szkody dla butów możemy wyciągnąć wkładkę, stawiamy na nie nóżkę dziecka i widzimy dokładnie stosunek wielkości stopy do buta. Lub przesuwamy stopę dziecka do samego końca bucika i za piętą powinien  zmieścić się nasz palec.

Jak konserwować obuwie?

Dobrze konserwowane obuwie służy nam dłużej. Pierwsza zasadą jest przed założeniem obuwia dobrze je natłuścić, szczególnie w okresie jesienno-zimowym (warto tez obuwie zaimpregnować)! Dobrze jest używać past gęstych, gdyż one lepiej czyszczą i chronią skórę. Jednak nie można tego robić w nieskończoność i od czasu do czasu należy stare warstwy pasty usunąć .Na rynku do Państwa dyspozycji są najrozmaitsze preparaty: szampony, pianki czyszczące, usuwające zanieczyszczenia i brud a także odświeżające skórę i kolor.

W każdym dobrym sklepie obsługa odpowie Państwu na zadane pytania oraz każdy producent dodaje do pary butów ulotkę informacyjną jak najlepiej dbać o buty.

Reklamacje
 To dziedzina życia, której nikt nie lubi. Dla Państwa jest to podwójna uciążliwość. Po pierwsze plany związane z noszeniem obuwia ulegają zmianie, po drugie rozpoczyna się dla Państwa droga przez cały proces reklamacyjny, począwszy od dostarczenia wadliwego produktu do miejsca zakupu oraz czas oczekiwania na decyzję.
W interesie obu stron jest pozytywne rozpatrzenie reklamacji – oto kilka informacji o postępowaniu reklamacyjnym:

Reklamacji podlegają z tytułu rękojmi tylko:

Wady ukryte.

Czas objęty rękojmią to:

24 miesiące od momentu zakupu obuwia.

Reklamacji nie podlega:
naturalne zużycie obuwia
mechaniczne uszkodzenia
przemakanie obuwia (wyjątek stanowią buty, których cechą nieprzemakalności)
odczucie niewygody przy chodzeniu i otarcia – za wybór rozmiaru i fasonu odpowiada jedynie osoba kupująca.

Przebieg procesu reklamacyjnego jest Jeden:

Wadliwy towar należy CZYSTY dostarczyć do sklepu wykazując się paragonem zakupu. Na jego podstawie określa się datę zakupu i długość użytkowania obuwia.
Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji. Zobowiązany jest sporządzić protokół reklamacyjny i wymienić w nim dokładnie wady zauważone przez klienta oraz oczekiwania Państwa w kwestii załatwienia reklamacji.
Państwo pozostawiają buty i czekają na uzyskanie odpowiedzi 14 dni.
Po 14 dniach muszą Państwo otrzymać informację w jaki sposób zostanie reklamacja rozpatrzona. W tym momencie nie muszą państwo otrzymać butów.
Wystarczy w świetle przepisów informacja np.: obuwie zostało naprawione i czekamy na przesyłkę.
Jeżeli po upływie terminu 14 dni sprzedawca nie umie odpowiedzieć w jaki sposób została rozpatrzona reklamacja, mają Państwo prawo rozwiązania umowy kupna-sprzedaży na podstawie przekroczonego ustawowego terminu.

Prawo, w tym wypadku Kodeks Cywilny, mówi, że jeżeli wada jest usuwalna a sprzedawca zobowiązuje się ją usunąć wówczas następuje naprawa obuwia, W przypadku obuwia polskiego producent rzetelnie i skutecznie naprawia obuwie, w przypadku obuwia importowanego można jedynie liczyć na naprawę  w zakładzie szewskim.

Co robić jeżeli reklamacja zostanie odrzucona?

Zazwyczaj odrzuca się reklamacje niezasadne. Jednakże zawsze macie Państwo prawo do podjęcia dodatkowych kroków uregulowanych przepisami. Najlepszym wyjściem jest zaczerpnięcie bezpłatnej opinii od rzeczoznawców działających przy Federacjach Konsumenckich lub w ostateczności udanie się do Sądu Konsumenckiego w celu polubownego rozstrzygnięcia sporu.

Częstym punktem spornym są zwroty towaru.

Nie istnieją przepisy zmuszające sprzedawcę do przyjęcia zakupionego wcześniej towaru. Wiemy, a i także Państwo spotkaliście się z możliwością zwrotu lub wymiany towaru w ciągu określonej liczby dni. Ma to miejsce zazwyczaj w dużych sieciach.
Jest to dogodne z jednej strony wygodne dla klienta jednakże z drugiej strony trudno ocenić i mieć pewność ,że jesteście Państwo pierwszymi i jedynymi użytkownikami danego towaru. Dlatego najlepszym rozwiązaniem są świadome zakupy .Czego Państwu i sobie jako konsumentom życzymy.