Na czym polega SEO i do czego służy?

Na czym polega SEO i do czego służy?

Jeśli ktoś zakłada po raz pierwszy stronę w Internecie, czy to firmową, czy inną (np. prywatny blog), to zapewne bardzo szybko zacznie szukać sposobów na to, aby ją zwiększyć bazę jej użytkowników. W większości odnalezionych przez niego materiałów będzie się najprawdopodobniej przewijał skrót „SEO”.

Dla nieobeznanych z tematem może on brzmieć obco i niezrozumiale, natomiast w rzeczywistości jego znaczenie to nie żadna wiedza tajemna (w każdym razie w zakresie tego, czym SEO jest i do czego służy – wdrażanie działań SEO w praktyce to znacznie bardziej skomplikowana sprawa). Szczegółowo omówimy je w dalszej części tego artykułu. Zapraszamy!

Czym jest SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization, co w wolnym tłumaczeniu oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. Każdej witrynie w sieci (a dokładniej, jej właścicielowi) zależy, aby być wysoko w wynikach wyszukiwania na interesujące ją frazy, ponieważ oznacza to stały dopływ nowych użytkowników. Przykładowo, sklep internetowy z obuwiem sportowym byłby bardzo szczęśliwy z topowego miejsca w wynikach dla frazy „buty sportowe online”.

Osiągnięcie takiego wyniku rzadko kiedy (czy wręcz niemal nigdy) jest jednak dziełem przypadku. Żeby faktycznie pojawić się na szczycie wyników, trzeba podejmować różnego rodzaju działania, m.in. zadbać o wysoką jakość treści znajdującej się na stronie i jej odpowiednią strukturę.

Cały zespół działań prowadzących do tego, aby dana witryna była dla Google (i innych przeglądarek, ale Google w szczególności) atrakcyjna, to właśnie SEO, nazywane niekiedy również pozycjonowaniem. Chociaż w teorii można próbować prowadzić SEO strony na własną rękę mimo braku doświadczenia, to mało prawdopodobne jest, aby przyniosło to świetne rezultaty – z reguły nie obejdzie się bez pomocy specjalisty.

Na co zwracać uwagę, wybierając agencję SEO?

Firm zajmujących się świadczeniem usług z zakresu SEO jest wiele, ale nie wszystkie będą potrafiły osiągać swoimi działaniami równie dobre efekty. Żeby nie zmarnować niepotrzebnie pieniędzy, trzeba zadbać o to, aby zwrócić się do wykwalifikowanych ekspertów. Wybierając agencję, która ma się zająć SEO strony, warto szukać firm, które specjalizują się w konkretnych typach działalności (np. e-commerce, usługi) czy branżach.

W przypadku chęci dotarcia do klientów poza granicami Polski również najlepiej zwrócić uwagę na to, czy potencjalny kontrahent ma doświadczenie w pozycjonowaniu witryn zagranicznych – pozycjonowanie UK może bowiem wymagać nieco innego podejścia niż pozycjonowanie stron polskich. Podobnie w przypadku innych krajów.